10 redenen waarom avocado zo gezond is

Avocado is één van mijn favoriete vruchten. Ik vind ze super lekker en ze zijn ook nog eens heel erg gezond. Deze vrucht bevat namelijk alle belangrijke voedingsstoffen die wij nodig hebben. Bovendien is bewezen dat avocado helpt om verschillende ziektes zoals alzheimer, kanker, hart-en-vaatziekten en diabetes, tegen te gaan. Wat er precies zo gezond is aan avocado leg ik hier uit.

  1. Avocado zit vol vitamines

    Zoals vitamine B, K en E. Vitamine B en K zorgen voor een goede stofwisseling en een gezonde huid. Vitamine K speelt een belangrijke rol bij het groeien van onze botten waardoor je ook op latere leeftijd een goede botdichtheid houdt. Vitamine E kan het lichaam zelf niet aanmaken, maar je hebt het wel nodig, o.a. voor de aanmaak van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en ander weefsel.

  1. Avocado heeft een hoog mineralengehalte

    Het mineralengehalte in avocado (denk aan kalium, calcium en magnesium) is bijna drie keer zo hoog als in de meeste andere vruchten. Deze natuurlijke mineralen (mineraalzouten) zorgen o.a. voor de gunstige bloeddruk en optimale zuurgraad van je lichaam. En bij een tekort aan magnesium kunnen diverse gezondheidsklachten ontstaan, zoals spierklachten, spierzwakte, PMS, menstruatiepijn, migraine, koude handen en voeten en een laag libido .

  1. Avocado is rijk aan vezels

    En dan zowel onoplosbare als oplosbare vezels. Deze combinatie vind je niet vaak in voedingsmiddelen. De onoplosbare vezels zorgen voor een gezonde stoelgang. Hierdoor worden de darmen goed gereinigd en dat vermindert de kans op darmkanker. De oplosbare vezels geven je een verzadigd gevoel, waardoor je je eetlust onder controle houdt.

  1. Avocado bevat goede vetten

    Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn goede vetten.  Ze helpen om je cholesterol in balans te houden en verminderen de kans op diabetes. Avocado zit er vol mee.

  1. Avocado is goed voor je ogen

    Dat komt omdat er in avocado’s luteïne zit. Dit is een natuurlijk pigment dat beschermt tegen staar. Het vermindert bovendien het risico van macula degeneratie: de belangrijkste oorzaak van blindheid bij mensen boven de 65 jaar. Avocado’s bevatten drie keer zo veel luteïne als andere groenten en fruit.

  1. Avocado zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen

    Avocado’s zitten niet alleen boordevol voedingsstoffen, ze helpen ook voedingsstoffen van andere voedingsmiddelen op te nemen. Dus door avocado toe te voegen aan je maaltijd, bijvoorbeeld aan je salade, neemt je lichaam ongemerkt veel meer voedingsstoffen op.

  1. Avocado is rijk aan foliumzuur

    Als je zwanger bent wordt aangeraden om foliumzuur te slikken, een vitamine die het risico op aangeboren afwijkingen verkleint. Een halve avocado zorgt al voor bijna een kwart van de aanbevolen dagelijkse inname foliumzuur. Bovendien zorgt foliumzuur voor een lager risico op hartaanval en hart- en vaatziekten.

  1. Avocado is een goede vleesvervanger

    Avocado is eigenlijk een volledige vleesvervanger. Op vitamine B12 na, heeft het alles in zich wat je nodig hebt als je geen vlees eet, namelijk veel eiwitten en gezonde vetten.

  1. Avocado werkt ontstekingsremmend

    De combinatie van alle voedingsstoffen in avocado werkt ontstekingsremmend. Het helpt om artrose en reuma te voorkomen of te verminderen.

  1. Avocado is goed voor je huid

    De vezels en kalium in de vrucht gaan huidveroudering tegen. Daarnaast zit avocado bomvol vitamine A, wat helpt bij het zuiveren van de huid en het kwijtraken van dode huidcellen. De aminozuren in avocado’s reinigen je huid en bieden bescherming tegen factoren van buitenaf.

Kortom, genoeg redenen om de avocado regelmatig op je dagmenu te zetten!

Om van alle positieve eigenschappen van avocado te profiteren, zorg dat je gevarieerd eet en met de juiste samenstelling van je maaltijd. Daardoor worden de voedingsstoffen uit je voedsel optimaal opgenomen door je lichaam. Vergeet ook niet om regelmatig te bewegen en te ontspannen. Beweging zorgt voor een betere stofwisseling en het ontspannen lichaam neemt de voedingsstoffen beter op!

Wil je leren hoe je avocado het beste kan combineren, lees dan mijn nieuwe boek Het Dreambody Plan. In dit boek ontdek je hoe je het zelfherstellende vermogen van je lichaam kan activeren om een gezond, fit en slank lichaam te creëren dat het beste bij jou past: de beste versie van jezelf, je eigen Dreambody! Ook vind je in mijn nieuwe boek een effectief trainingsprogramma voor thuis, veel ontspannings-, beauty- en motivatietips en zelfs 66 exclusieve recepten.

Reserveer mijn nieuwe boek nu tijdens de voorverkoop (+ tijdelijke bonus)

Ik kan bijna niet wachten! Mijn nieuwe boek verschijnt 9 januari in de winkels. Als je hem nu alvast online reserveert (via o.a. bruna.nl) ontvang je bij het boek een tijdelijke bonus t.w.v. € 35,-! Klik op de afbeelding hieronder om er alles over te lezen.

 




Comments

Andere blogs

17 februari 2017

Spinazie-ananas smoothie

Met deze heerlijke smoothie begin je je dag met een frisse start. Met dit recept maakt je 1 liter smoothie. Enjoy!!


13 maart 2017

In de 4e week van mijn challenge en bijna medicatievrij

Inmiddels ben ik in de 4e week van mijn challenge van de gewonnen coaching van afgelopen december, 3 maanden gratis begeleiding en coaching van Asja.


27 maart 2017

Parmezaan worteltjes

Deze super gezonde snack is ook ideaal als hapje voor de feestdagen. Wortels zijn een rijke bron van bètacaroteen die in ons lichaam in onmisbare vitamine A wordt omgezet. Vitamine A is goed voor je ogen, je huid en je immuunsysteem.