6 Gezondheidsvoordelen van blauwe bessen

Vaak eten mensen ze als makkelijk tussendoortje, maar de blauwe bes is ook nog eens heel gezond. Hieronder vertel ik een aantal voordelen van deze kleine goeddoener.

  1. Vol voedingsstoffen

De blauwe bes is één van de meest voedingsstofrijke bessen. Zo bevat 150 gram al 4 gram vezels en een groot deel van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C en K.

Ook het gehalte aan natuurlijk ijzer en foliumzuur is heel hoog.

  1. Antioxidanten

Een blauwe bes zit er vol mee, zelfs meer dan de meeste groenten en fruit. Maar wat betekenen antioxidanten eigenlijk voor ons lichaam?

Antioxidanten beschermen onder andere tegen schade door vrije radicalen. Deze vrije radicalen beschadigen de celstructuur, wat bijdraagt aan bepaalde ziektes en verouderingskwalen.

  1. Helpt bij afvallen en vertraagt verouderingsproces

Uit wetenschappelijke onderzoeken in Nieuw-Zeeland en Amerika is gebleken dat de blauwe bes helpt bij het afvallen en het verouderingsproces vertraagt. Dit komt doordat de blauwe bes het lichaam beschermt tegen oxidatieve stress, het proces dat medeverantwoordelijk is voor de veroudering en aftakeling van ons lichaam.

  1. Bloeddrukverlagend

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen met overgewicht en de bijbehorende hoge bloeddruk, baat hadden bij het eten van 50 gram blauwe bessen per dag. Hun bloeddruk verlaagde aanzienlijk. Een soortgelijk effect trad op bij vrouwen die een verhoogde bloeddruk hadden na de menopauze.

  1. Een goede hersenfunctie

Door stress wordt het verouderingsproces in de hersenen versneld. Wederom kunnen de antioxidanten in blauwe bessen dit proces verhinderen. Ze gaan op specifieke plekken in ons brein zitten waardoor de signaalfunctie verbetert.

  1. Gunstige bloedsuikerspiegel en verminderde kans op diabetes

Blauwe bessen bevatten anthocyaninen. Dat zijn bioactieve stoffen ofwel antioxidanten. Anthocyaninen zijn de wateroplosbare plantpigmenten die een bescherming bieden tegen ontstekingen en het ontstaan van diabetes type2. Deze antioxidanten beschermen de cellen van de alvleesklier en de bloedvaten van oxidatieve stress die door een hoge bloedsuikerspiegel wordt veroorzaakt. Ze verlagen de gevoeligheid voor insuline en hebben positieve effecten op de glucosestofwisseling. Hierdoor vermindert de kans op diabetes.
Blauwe bessen bevatten ook veel oplosbare vezels waardoor de suikers uit voeding langzaam verbranden. Ook dat heeft een positief effect op de bloedsuikerspiegel.

Zodra het seizoen van blauwe bessen begint, profiteer er dan van. Ik eet ze zelf tijdens de seizoenperiode bijna dagelijks. En niet alleen omdat ze zo goed zijn voor mijn gezondheid, maar ook omdat ze zo lekker zijn!

Belangrijk! Eet verse blauwe bessen niet bij je maaltijd! Wil je weten waarom, lees dan mijn boek De Levensstijl Methode waar je alles vindt over de verteringseisen van vers fruit.

 

Wil je de kracht van De Levensstijl Methode binnen een week al ervaren, meld je dan aan voor mijn online programma Het Dreambody Plan en bereik je doelen in 12 weken!

Wil je weten of Het Dreambody Plan iets voor jou is, laat je dan inspireren door succesverhalen van andere mensen die het online programma hebben gevolgd of nog steeds aan het volgen zijn…

SUCCESVERHALEN >>

Zorg goed voor je lichaam en koester je gezondheid! Alleen met een gezond lichaam kun je het leven van je dromen creëren. Ga ervoor!




Comments

Andere blogs

17 februari 2017

Spinazie-ananas smoothie

Met deze heerlijke smoothie begin je je dag met een frisse start. Met dit recept maakt je 1 liter smoothie. Enjoy!!


13 maart 2017

In de 4e week van mijn challenge en bijna medicatievrij

Inmiddels ben ik in de 4e week van mijn challenge van de gewonnen coaching van afgelopen december, 3 maanden gratis begeleiding en coaching van Asja.


27 maart 2017

Parmezaan worteltjes

Deze super gezonde snack is ook ideaal als hapje voor de feestdagen. Wortels zijn een rijke bron van bètacaroteen die in ons lichaam in onmisbare vitamine A wordt omgezet. Vitamine A is goed voor je ogen, je huid en je immuunsysteem.