6 tips voor gezond eten op vakantie

De zomer is nu echt in de volle gang. Een tijd van het jaar waar ik altijd heel erg naar uitkijk. Jij ongetwijfeld ook. Met als hoogtepunt natuurlijk de zomervakantie. Toch vind ik het fijn om ook in de zomervakantie lekker gezond te eten. Zo blijf ik me lekker fit en energiek voelen. Bovendien vind ik gezond eten ook gewoon het lekkerst.

Toch liggen er voor de meeste mensen veel verleidingen op de loer. In deze blog geef ik je een aantal tips om lekker en gezond je vakantie door te komen!

  • Weersta verleidingen onderweg

Onderweg naar je vakantiebestemming kom je op veel plekken waar ongezond eten wordt verkocht, zoals luchthavens, wegrestaurants en tankstations. Zorg dat je goed hebt gegeten voor je de deur uitgaat. Voordat je een tussenstop maakt of naar het vliegveld gaat, kun je ook nog iets van fruit eten, bijvoorbeeld een appel of banaan. Zo kom je niet met een hongergevoel binnen op de plekken waar de verleiding groot is. Dan maakt het makkelijker om dat zakje drop of die vette snack te laten staan.

  • Neem iets mee voor onderweg

Ook in de auto of in het vliegtuig, eet je vaak ongezond: koekjes, snoepjes of chips. Door thuis al wat verantwoorde snacks klaar te maken, heb je altijd iets gezonds bij de hand als je honger krijgt. Neem een bakje groente of fruit mee of maak een lekkere salade, dat mag ook gewoon mee in het vliegtuig!

Voor het vertrek kun je smoothie maken en meenemen in een wegwerpbeker. Smoothie vult heel goed. Dan ben je de verleidingen onderweg makkelijk de baas.

Gedroogd fruit is ook ideaal om mee te nemen in je handtas. Denk aan gedroogde mango, banaan, abrikozen, pruimen, dadels en rozijnen. Deze zoete hulpmiddeltjes kunnen je verlangen naar ongezonde zoetigheden temperen.

  • Weet waar je gezond kunt eten

Wil je zelf koken op vakantie? Zorg dat je weet waar de goede supermarkten zitten en maak thuis een lijstje met producten die je wilt kopen. Zet ook meteen de vertaling in de taal van je vakantieland erbij, zo kun je makkelijk vragen waar het product ligt en voorkom je dat je naar huis gaat met iets dat je niet nodig had.

Ook als je niet zelf kookt, is het fijn om te weten waar je een gezonde lunch of een gezond diner kunt nuttigen. Zoek op internet naar leuke adresjes. Zo leer je meteen de omgeving kennen!

  • Geniet, maar laat je niet te veel gaan.

Het is heel verleidelijk om bij het ontbijtbuffet meerdere keren die zoete broodjes te halen, terwijl je eigenlijk geen honger meer hebt. Natuurlijk mag je best wat lekkers pakken op vakantie, maar eet niet meer dan je nodig hebt en ieder geval niet alles door elkaar. Dat geldt ook voor dat extra wijntje op het terras.

  • Behoud je normale eetpatroon

Op vakantie hebben veel mensen de neiging om een ander voedingspatroon aan te nemen dan thuis. Juist dit zorgt ervoor dat je ongezonde dingen eet. Eet daarom drie keer per dag een goede maaltijd zodat je tussen de maaltijden geen honger krijgt en makkelijker van slechte tussendoortjes af kan blijven.

  • Drink voldoende water

Ook op vakantie is het belangrijk voldoende water te drinken. Het zorgt ervoor dat je minder snel honger krijgt en dat je gehydrateerd blijft. Zeker in warme landen is dat belangrijk. Ook je afvalstoffen worden dan beter afgevoerd.

Fijne zomervakantie!

Liefs, Asja

  • tips
  • 9 juli 2017
  • asja



Comments

Andere blogs

17 februari 2017

Spinazie-ananas smoothie

Met deze heerlijke smoothie begin je je dag met een frisse start. Met dit recept maakt je 1 liter smoothie. Enjoy!!


13 maart 2017

In de 4e week van mijn challenge en bijna medicatievrij

Inmiddels ben ik in de 4e week van mijn challenge van de gewonnen coaching van afgelopen december, 3 maanden gratis begeleiding en coaching van Asja.


27 maart 2017

Parmezaan worteltjes

Deze super gezonde snack is ook ideaal als hapje voor de feestdagen. Wortels zijn een rijke bron van bètacaroteen die in ons lichaam in onmisbare vitamine A wordt omgezet. Vitamine A is goed voor je ogen, je huid en je immuunsysteem.