8 krachtige effecten van havermout op je gezondheid

Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je je dag start met een gezond en voedzaam ontbijt zoals een ontbijt met havermout, dan voorzie je je lichaam van onmisbare voedingsstoffen. Ze zijn onmisbaar voor alle levensprocessen van je dag zoals lopen, denken, herstellen en bewegen. Bovendien werken je spijsvertering en stofwisseling in de ochtend het meest optimaal, waardoor de voedingsstoffen uit je voedsel het beste worden opgenomen.

Havermout is een veelzijdige graansoort en heeft legio voordelen voor je gezondheid. Ik bespreek hier de acht belangrijkste voordelen.

  1. Havermout versterkt je immuunsysteem

    Ons immuunsysteem verdedigt ons tegen infecties en ongewenste celgroei. We hebben de aangeboren en de verworven immuniteit. Samen vormen ze een effectieve verdediging tegen alle vormen van infectie en tegen tumorgroei.
    Havermout bevat beta-glucanen. Dat zijn meervoudige suikers ofwel polysachariden. Deze beta-glucanen zijn in staat de aangeboren en de verworven immuniteit te activeren en in sommige gevallen juist te remmen. Daarmee kan het verloop van kanker, infectie- en auto-immuunziekten positief worden beïnvloed.
    Bovendien is havermout rijk aan foliumzuur. Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van witte bloedlichaampjes en biedt daarmee een extra ondersteuning aan je immuunsysteem.

  2. Havermout verlaagt het cholesterolgehalte

    Havermout bindt met galzouten tijdens de spijsvertering, waardoor deze niet geresorbeerd wordt maar via de ontlasting het lichaam verlaat. Galzouten worden in het lichaam uit cholesterol gemaakt. Daarom biedt het regelmatig eten van havermout een natuurlijke manier om het ongunstige LDL-cholesterolgehalte in je bloed te verlagen.

  3. Havermout zit boordevol essentiële mineralen, spoorelementen en antioxidanten

    Havermout zit boordevol essentiële mineralen en spoorelementen zoals calcium, magnesium, kalium en ijzer. Havermout bevat ook polyfenolen. Dat zijn antioxidanten. Ze beschermen je tegen schadelijke stoffen die van buitenaf komen of binnen je lichaam ontstaan bij de stofwisseling van verkeerde combinaties en foute producten die toxisch overbelast zijn.

  4. Havermout bevordert de natuurlijke stoelgang

    Havermout bevat veel vezels die in je darmen veel vocht opnemen, de peristaltiek van je darmen verbeteren en daarmee je stoelgang herstellen.

  5. Havermout is van nature glutenvrij

    Haver als graan is van nature glutenvrij, maar havermout wordt vrijwel altijd verwerkt in de fabrieken waar ook andere glutenbevattende graansoorten worden verwerkt. De hoeveelheid gluten die je dan binnen zou krijgen is minimaal. Daarom hoef je je daar zeker zorgen over maken, tenzij je coeliakie hebt.

  6. Havermout geeft snel een verzadigd gevoel

    Door een grote hoeveelheid oplosbare vezels die in de spijsvertering opzwellen, geeft havermout snel een verzadigd gevoel. Na het ontbijt met havermout ben je meestal verzadigd tot de lunch en de kans is kleiner dat je naar ongezonde tussendoortjes grijpt. De koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen in je bloed. Dat stabiliseert de uitscheiding van insuline door je alvleesklier en je bloedsuikerspiegel blijft daardoor stabiel.

  7. Havermout helpt je huid te herstellen en verbetert de kwaliteit ervan

    Havermout is heilzaam voor je huid. Dit geweldig product verbetert niet alleen de kwaliteit van je huid, zoals het verminderen van rimpels en het bestrijden van onschuldige puistjes, maar helpt ook je huidproblemen te herstellen, zoals acne, psoriasis en eczeem.

  8. Havermout is onmisbaar als je zwanger bent

    Havermout is rijk aan foliumzuur ofwel vitamine B11. Volgens het Voedingscentrum is foliumzuur één van de weinige vitamines waar Nederlanders niet altijd genoeg van binnenkrijgen, vooral zwangere vrouwen.
    Foliumzuur is noodzakelijk niet alleen voor de groei en goede werking van het lichaam, maar ook voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen en de tijdige ontwikkeling van het ongeboren kind.

Havermoutpap kun je het beste met water bereiden of met plantaardige melk zonder toegevoegde suiker en zonder E-nummers. Dat kun je dan zowel warm als koud eten. Eet dat in ieder geval niet in combinatie met vers fruit! Wil je weten waarom en wat er gebeurt als je ze samen eet, lees dan mijn boek De Levensstijl Methode.

Als je in de juiste combinaties volgens De Levensstijl Methode eet, dan zorg je ervoor dat je spijsvertering optimaal functioneert en de voedingswaarde van je voedsel optimaal door je lichaam wordt benut. Wil je de kracht van De Levensstijl Methode binnen een week al ervaren en zelf ontdekken hoe jij het zelfherstellende vermogen van je lichaam activeert, meld je dan aan voor mijn online programma Het Dreambody Plan en bereik je doelen in 12 weken!




Comments

Andere blogs

17 februari 2017

Spinazie-ananas smoothie

Met deze heerlijke smoothie begin je je dag met een frisse start. Met dit recept maakt je 1 liter smoothie. Enjoy!!


13 maart 2017

In de 4e week van mijn challenge en bijna medicatievrij

Inmiddels ben ik in de 4e week van mijn challenge van de gewonnen coaching van afgelopen december, 3 maanden gratis begeleiding en coaching van Asja.


27 maart 2017

Parmezaan worteltjes

Deze super gezonde snack is ook ideaal als hapje voor de feestdagen. Wortels zijn een rijke bron van bètacaroteen die in ons lichaam in onmisbare vitamine A wordt omgezet. Vitamine A is goed voor je ogen, je huid en je immuunsysteem.