De kracht van peterselie

Peterselie is een kruid dat vaak als garnering wordt gebruikt, maar dit kleine groene wonder is veel meer dan alleen garnering. Het mediterrane kruid is een van de meest krachtige ziektebestrijdende kruiden die er is en zit bomvol essentiële voedingsstoffen.
Peterselie heeft een hoog gehalte bètacaroteen, foliumzuur, calcium en magnesium. Daarnaast bevat het kruid meer vitamine C dan citrusvruchten en meer vitamine K dan boerenkool. Wat er precies zo gezond is aan peterselie leg ik hier uit.

  • De vitamine K in peterselie helpt je botten gezond te houden.
  • De hoge hoeveelheid aan vitamine C – ongeveer 3,5 keer meer dan in citroenen – geeft je immuunsysteem een enorme boost.
  • Peterselie is een uitstekende bron vanbètacaroteen. Het helpt je lichaam te beschermen tegen vrije radicalen en bestrijdt de gevolgen van veroudering.
  • Een slechte adem is verleden tijd dankzij peterselie! Het kruid bevat namelijk veel chlorofyl die een sterke antibacteriële werking heeft.
  • Door de hoge hoeveelheid ijzer, is peterselie uitermate geschikt voor mensen die last hebben van bloedarmoede.
  • De vochtafdrijvende werking van peterselie helpt je nieren schoon te spoelen.
  • Het kruid bevat geneeskrachtige werkingen die je lever, darmen en hersenen beschermen tegen kanker en tumoren.
  • De krachtige antioxidanten in peterselie beschermen je cellen tegen veroudering. Daarnaast houdt het kruid je huid gezond en kan het acne helpen te bestrijden.
  • Heb je wel eens last van een opgeblazen gevoel? Ook bij dit kwaaltje kan peterselie de oplossing bieden, het bevat namelijk componenten diegasafdrijvend werken en je spijsvertering stimuleren.

Toepassingen van peterselie
Peterselie is niet alleen heerlijk, maar ook makkelijk in je dagelijks eten toe te passen. Ik heb een aantal toepassingen voor je op een rij gezet. Gebruik het zo vers en puur mogelijk. Bij verhitting of invriezen kunnen vitaminen en mineralen die in peterselie zitten verloren gaan. Zonde!

  • Voeg het toe aan je salade. Een salade met wat verse peterselie is een heerlijke manier om al het goede van dit kruid binnen te krijgen.
  • Voeg het toe aan je smoothies. Het klinkt misschien een beetje raar om peterselie met fruit te combineren, maar het kan juist voor een heerlijke frisse smaak zorgen.
  • Zet een gezond kopjepeterseliethee. Doe twee eetlepels verse peterselie in een theezeef en doop het in een kopje met kokend water. Klaar!
  • Maak er pesto van. Een heerlijke verse pesto kun je prima maken van peterselie, pijnboompitjes, knoflook en olijfolie. Het hoeft dus niet alleen om basilicum te draaien.

Als je in de juiste combinaties volgens De Levensstijl Methode eet, dan zorg je ervoor dat de krachtige eigenschappen van peterselie optimaal door je lichaam worden benut. Wil je de kracht van De Levensstijl Methode binnen een week al ervaren en zelf ontdekken hoe jij het zelfherstellende vermogen van je lichaam activeert, meld je dan aan voor mijn online programma Het Dreambody Plan en bereik je doelen in 12 weken!

Word nu gratis lid van onze Facebookgroep en doe mee aan de Dreambody challenge die van 22 januari tot 22 juni loopt.

12 weken Dreambody challenge >>




Comments

Andere blogs

17 februari 2017

Spinazie-ananas smoothie

Met deze heerlijke smoothie begin je je dag met een frisse start. Met dit recept maakt je 1 liter smoothie. Enjoy!!


13 maart 2017

In de 4e week van mijn challenge en bijna medicatievrij

Inmiddels ben ik in de 4e week van mijn challenge van de gewonnen coaching van afgelopen december, 3 maanden gratis begeleiding en coaching van Asja.


27 maart 2017

Parmezaan worteltjes

Deze super gezonde snack is ook ideaal als hapje voor de feestdagen. Wortels zijn een rijke bron van bètacaroteen die in ons lichaam in onmisbare vitamine A wordt omgezet. Vitamine A is goed voor je ogen, je huid en je immuunsysteem.