Hartspecialist: “Roomboter is beter dan margarine”

Roomboter is een natuurlijk product dat weliswaar verzadigd vet bevat, maar geen transvet. Dat in tegenstelling tot (plantaardige) margarine. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die voor margarine kiezen omdat ze denken dat alles wat dierlijk is per definitie slechter is dan plantaardig. Dat geldt niet voor alle producten.

Transvetten

Afgelopen decennia werd ons nadrukkelijk verteld dat we beter margarine kunnen eten om hartproblemen te voorkomen. Vooral mensen met een hoog cholesterolgehalte geloven de reclames waarin wordt verteld dat margarine beter is. Het blijkt heel moeilijk om een eenmaal verworven overtuiging te veranderen. Daarom kunnen veel mensen er niet in geloven dat roomboter beter is dan margarine. Ze eten al jaren margarine, staan misschien zelfs onder controle bij een hartspecialist en krijgen allerlei klachten zonder te weten dat margarine daar één van de boosdoeners van is. En ze stappen niet op roomboter over omdat ze denken dat dat ongezond is. Vooraanstaande cardiologen hebben aangetoond dat verzadigd vet zoals in roomboter veel minder slecht is dan de transvetten die margarine bevat. Tijd dus om de angst om roomboter te gebruiken los te laten.

“Verzadigd vet vormt geen probleem voor ons hart”

“Verzadigd vet vormt geen probleem voor ons hart, terwijl producten met een laag vetpercentage meestal boordevol suikers zitten. Boter is niet zo slecht voor ons hart als het wordt beweerd”. Dat stelt cardioloog Aseem Malhotra van het Croydon University Hospital Londen in het vooraanstaande medische tijdschrift het British Medical Journal. Hij voegt eraan toe, dat het tijd is om de mythe te doorbreken. De hartspecialist zegt tevens dat statines (cholesterolverlagende medicijnen) massaal worden voorgeschreven omdat de regering is geobsedeerd door de wens om cholesterol te verlagen en hartziekten te verminderen. In de praktijk blijkt, dat de bijwerkingen van de medicijnen nadelig zijn voor de miljoenen mensen die ze iedere dag innemen en dat zij de voordelen overschaduwen.

Verzadigde vetten elimineren verhoogt risico op overlijden

Transvetten die in fastfood, bakproducten en margarine worden getroffen, vormen een probleem, schrijft Malhotra in het British Medical Journal. Maar verzadigde vetten in roomboter, kaas en vlees is een ander onderwerp.

De volharding dat de verzadigde vetten moeten worden geëlimineerd uit ons voedingspatroon hebben het risico op cardiovasculaire ziekten (hart- en vaatziekten) juist verhoogd. Er overlijden wereldwijd jaarlijks naar schatting 17 miljoen mensen aan deze ziekten. Recente wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat er geen verband is tussen de consumptie van verzadigde vetten en hart- en vaatzieken. “Verzadigde vetten hebben juist een beschermende werking”, aldus Malhotra. Hij voegt eraan toe, dat het verschil maakt uit welke producten we verzadigd vet binnenkrijgen. Roomboter bevat onder andere vitamine D, calcium en fosfor. Een tekort aan vitamine D wordt gelinkt aan een hoger risico op hartziekten. Calcium en fosfor verlagen mogelijk de bloeddruk. Uiteraard kunnen we vitamine D, calcium en fosfor uit andere voedingsmiddelen halen zoals verse groenten, noten en vis, maar hier gaat het erom dat roomboter meer voordelen heeft ten opzichte van plantaardige margarine dan de laatste tijd werd gedacht. Bewerkt vlees is gelinkt aan een grotere kans op hartziektes en diabetes, maar dat geldt niet voor puur onbewerkt vlees. Bewerkt vlees bevat veel toevoegingen zoals E-nummers en suiker. En dat maakt de bewerkte producten ongezond en schadelijk voor ons lichaam.

Toegevoegde suikers

Malhotra zegt dat mensen ten onrechte denken dat vetarme producten beter zijn voor hun gezondheid of dat ze hen helpen om af te vallen, terwijl de meeste vetarme producten boordevol toegevoegde suiker zitten. Hij heeft uitgerekend dat bijvoorbeeld ieder pak van een halve liter melk met 0% vet en een smaakje gemiddeld 15 theelepels toegevoegde suiker bevat. Dat komt erop neer dat mensen die zo’n product dagelijks consumeren gemiddeld 75 theelepels suiker per dag binnenkrijgen. Volgens Malhotra zijn pure roomboter en onbewerkte kaas beter dan vetarme broodsmeersels. In plaats van statines innemen zouden mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten zich moeten houden aan een voedingspatroon dat rijk is aan fruit, groente, olijfolie, noten en vis. In Groot-Brittannië slikken acht miljoen mensen geregeld statines. Al deze medicijnen lijken geen effect te hebben op het aantal sterfgevallen door hart- en vaatziekten. De cardioloog zegt: “In plaats van het innemen van medicijnen om het cholesterol te verlagen, zouden we niet beter een echt voedsel serveren?”

Al met al zijn natuurlijke producten altijd beter dan bewerkte. Biologische roomboter is dan ook een betere keuze. Maar ook hier geldt een regel: alles met mate. Het nadeel van roomboter is dat die lactose bevat. Alleen mensen met darmproblemen en lactose-intolerantie kunnen daar last van krijgen. Maar daar zijn gelukkig de oplossingen voor. Lees daar mijn andere blog over: Roomboter of Ghee.

Bron: British Medical Journal

Kortom, genoeg redenen om margarine te vervangen door roomboter. Wil je leren hoe je roomboter het beste kan combineren, lees dan mijn nieuwe boek Het Dreambody Plan. In dit boek ontdek je hoe je het zelfherstellende vermogen van je lichaam kan activeren om een gezond, fit en slank lichaam te creëren dat het beste bij jou past: de beste versie van jezelf, je eigen Dreambody! Ook vind je in mijn nieuwe boek een effectief trainingsprogramma voor thuis, veel ontspannings-, beauty- en motivatietips en zelfs 66 exclusieve recepten.

Reserveer mijn nieuwe boek nu tijdens de voorverkoop (+ tijdelijke bonus)

Ik kan bijna niet wachten! Mijn nieuwe boek verschijnt 9 januari in de winkels. Als je hem nu alvast online reserveert (via o.a. bruna.nl) ontvang je bij het boek een tijdelijke bonus t.w.v. € 35,-! Klik op de afbeelding hieronder om er alles over te lezen.




Comments

Andere blogs

17 februari 2017

Spinazie-ananas smoothie

Met deze heerlijke smoothie begin je je dag met een frisse start. Met dit recept maakt je 1 liter smoothie. Enjoy!!


13 maart 2017

In de 4e week van mijn challenge en bijna medicatievrij

Inmiddels ben ik in de 4e week van mijn challenge van de gewonnen coaching van afgelopen december, 3 maanden gratis begeleiding en coaching van Asja.


27 maart 2017

Parmezaan worteltjes

Deze super gezonde snack is ook ideaal als hapje voor de feestdagen. Wortels zijn een rijke bron van bètacaroteen die in ons lichaam in onmisbare vitamine A wordt omgezet. Vitamine A is goed voor je ogen, je huid en je immuunsysteem.